sekodeng McD tyme bulan puasa =p

Saturday, August 14, 2010 - si tukang karang : zey at 4:51 PM
assalamualaikum~


zey nak tulis entry kali ni dgn penuh berhati-hati.
takot ter-salah ckap lagi... tersalah tulis..tersalah jln...~haha!
aq pon xtaw nape awal2 ramadan ni, aq duk ter-salah ckp je....
port dickson jadik port diksyen,
nk ckap disket ter-cakap ticket... 
nk cakap lawa, ter-cakap walaweyy...
ape ni??? ad0yaii..xtawla.... hormone xseimbang...
[sudah.salahkan hormone plak dia!]
x..mugkin sbb suhu kat m'sia ni makin panas... temperature makin tinggi.
so cik ahkak semua..kalu nk basuh baju, basuh pg2 yer...
sbb bila da ptg skit...hujan plak tron mencurah2..
alhamdulillah..hujan rahmat...
xlah kering je tekak ni kan, bulan puasa ni.


story yang aq nak cerita ni berlaku semalam,
kat McD drive thru...waktu tegah hari...aka waktu lunch....
matahari agak terik tyme tu....
kluar aritu sbb nak pergi fotostat buku2 untuk report ekologi marine.
balik fotostat bku2 tu, kami lalu-melalui-terlalu-... McD.
aq segan gila walaupun hanya lalu-melalui-terlalu-...saje....~
segan gila sampai rasa cam nk benamkan muka kat dashboard kereta je.
aq plak aritu pakai tudung+baju kurung lagi.
sah. aq islam....abes tu nak terlalu-melalui-lalu mcD tu pasai apa???
dahh..dah..jgn judge aq plak...aq mmg islam dan aq puasa... =)
korg xtaw kan aq kluar ngn sape, sampai boleh lalu-melalui-terlalu McD tu.


aq gtaw ni utk bagi iktibar kat semua org~~
ok..bila lalu kat McD tu plak..aq jumpe mcm2 jenis org....
sambil tunduk2 pon aq bley usha org lg..haha! 


jenis pertama :
ni kereta dpn ktorg....driver tu pki tudung....ala2 mak cik gitu...maybe ada anak kecil sebelah dia. xpe, ni dimaafkan.


jenis kedua :
yang ni dua buah kereta blakang ktorg....driver pki tudung....n yang duk sebelah pon pki tudung..means 2-2 tu pki tudung.... yang xley blah kereta blakang ktorg ni siap potong queue lagi...haha... lapar sgt kot~ 
aq ngn member aq sebelah ni punya la gelak2 usha org... sambil member aq ni, asyik2 menjaga hati aq...sbb ramai je yang pki tudung g McD waktu tengah hari. yang kereta blakang ktorg tu, muka ketat gila....muka lapar pon ada.... xlah muka segan gilaxx cam aq ni.... k2...chill chaza~
nak order mknn pon confident je muka...xde sipu2 malu ke hape....~
well. ni realiti.


jenis ketiga :
haa...yang ni mmg silap besar r.. lelaki melayu.... ada yang siap tutup cermin blakang lagi... yang cermin kereta tinted tu, toksah cerita la...n aq pasti, xde budak kecik ngn dorg....semua budak besar je dlm kereta. yang lg xley blah, budak2 laki ni boley plak usha ktorg balik.... derr..siapa lg wat silap besar????!
haish...ni lah kehidupan....dah xde perasaan malu.
kalau kat malaysia ni..kulit kaler coklat skit...ala2 sawo matang tu,
konpemla melayu...xyah tipu la cik abang 0o0i!


sebenarnya, dalam kehidupan kita semenjak dilahirkan,
kita memang xdiberikan terlalu banyak pilihan.
ada kalanya memang xde pilihan langsung!
kita Islam...memang xde pilihan mesti wajib puasa pada bulan ramadan,
memang xde pilihan lain. ada dalam 5 rukun Islam


cop.cop. usha skit rukun Islam yang dari kecik kita duk hapal ni :


1. mengucap dua kalimah syahadah.
abah kita dah azankan kita waktu kita dilahirkan. Alhamdulillah, kita dilahirkan dalam keluarga Islam. 


2. Mendirikan solat.
cuba kita ingat balik bila kita belajar solat fardu??? masa kecik2 kan? kita mula hafal ayat2 Quran yang mudah...ayat2 dalam solat. masa kita belajar untuk solat sendiri sambil mak ayah kita perhatikan, ada je silap kita kan. xpe, kita belajar... lama-kelamaan kita belajar solat sunat pulak... solat sunat taubat, hajat, tahajjud.....bulan ramadan ni lagi lah kita berkejar2 nak tunaikan solat sunat terawikh kat masjid. Alhamdulillah, Allah jaga iman kita.


3. Berpuasa dalam bulan ramadan.
bila kita Islam, dan kita duk kat negara Islam. kita xde pilihan lain untuk berpuasa gak. kalau kita xpuasa, boleh kita mkn ngn selamba je kat McD??? kalau rasa nak kena tangkap tu, watlah... ni baru hukuman dunia. hukuman dalam kubur lagi la....xde pilihan...nak minum air nanah??? astaghfirullah...~
Allah Maha Besar.


4. Mengeluarkan zakat.
Islam itu indah. bagi yang ada duit berlambak2 tu, bolehlah dengan ikhlasnya kluarkan zakat untuk org2 yang layak dapat. 


" Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. " (Surah At-Taubah : 103)[7]
5. Menunaikan haji bagi yang mampu.
bila aq tanya pasal haji kat mak ayah aq, dorg selalu rasa rindu nak pergi tanah suci tu balik. Insya Allah ada rezeki, dapatlah dorg lepaskan rindu, pergi mekkah lagi. 


nak taw byk pasal kehidupan kita yang xbyk pilihan ni, boleh tanya incik hamka


mlm tu, aq cerita balik kat mak aq....hurrmmm..mak aq xgelak..tp mempertikaikan knape aq boleh lalu-melalui-terlalu Mcd pada siang hari bulan puasa....knape aq? knape aq? mak aq kata nape kita nk tgk silap org len. diri sendiri tu xnmpk. fine. aq silap gak. walaupun aq xmkn tyme tu. 


aq silap. aq salah. aq manusia biasa. tegurlah aq bila aq wat silap. jgn biarkan aq terus hanyut.
aq Islam dan aq berpuasa.








pengajaran : tolonglah jgn pergi mana2 kedai makan waktu siang hari bulan puasa ni. tolong hormat org len yer. 
apa u'all rasa? 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WALK OF FAME